Saturday, January 11, 2014

JURNAL


JURNAL
AKTIVITI MINGGUAN


MINGGU

PEMBELAJARAN

HASIL PEMBELAJARAN

AKTIVITI
1
Teori
q  Definisi  Lakonan, Sejarah Lakon.

q  Ruang Lakonan: Jenis Pentas, Genre persembahan, Ruang Lakon.


q  Teori Stanislavsky tentang 4 tahap jenis lakon

q  Lakonan Realisme


1.     Dapat mengenalpasti sejarah lakon, jenis lakonan, genre persembahan, ruang pementasan lakon,  jenis tahap lakonan dan lakonan realisme.

2.     Dapat memulakan aktiviti mempraktikkan asas lakonan


Pembentangan oleh pensyarah
2
q  Teori Stanislavsky tentang Lakonan melalui sistem lakonan Stanislavsky
1.     Magic If
2.     Given
3.     Circumtances
4.     Imigination
5.     Circle Of Intention
6.     Truth and Belief
7.     Emotion/spritual relationship
8.     Tempo and rythm
    Memory Recall

1.     Dapat memahami biografi Stanislavsky secara asas.

2.     Dapat memahami sistem lakonan Stanislavsky dalam membina watak
Pembentangan oleh pensyarah
3
q  Penerangan RI
q  Tinjauan Literatur: Brecht
q  Teori Brecht tentang  lakonan melalui pendekatan teater epik:
1.     Dialectical theater
2.     Alienation
3.     Historification
4.     Intelectual emphaty
5.     Allegorical
6.     Teknik pseudo-foriegn

q  Teater Epik dan Teater Dramatik

1.     Mengetahui rancangan pembelajaran untuk subjek ini.

2.     Memahami biografi Brecht secara asas.

3.     Memahami teori lakonan melalui pendekatan teater epic yang diperkenalkan oleh Brecht.
Pembentangan oleh pensyarah
4
q  Praktikal Studio Amali:
q  Praktik Latihan Lakon
1.     Posture
q   Olahtubuh:Alexander Technique
q   Strenght and Balance
q   Stamina and Flexibilty
q   Relaxation and posture
q  Praktik Lakon Sistem Lakonan Stanislavsky
1.     Magic If
2.     Given Circumtances
Imagination
1.     Dapat mengaplikasikan posture yang baik dalam lakonan.
2.     Mengaplikasikan watak menggunakan teknik Stanislavsky.
Pembentangan oleh pensyarah
5
q  Penyerahan skrip oleh pensyarah
q  Praktik Latihan Lakon
1.     Movement
q   Isolation
q   Stage direction
q   Movement and the’method’
q   Observational workouts
q  Praktik Lakon Sistem Lakonan Stanislavsky
1.     Circle of Intention
2.     Truth and believe

1.     Melakukan pembacaan skrip.
2.     Mempraktikkan cara lakonan yang baik.
Latihan dan penerangan oleh pensyarah
6
q  Praktikal Studio Amali:
q  Praktik Latihan Lakon
1.     Performing text
q   Focus and truth
q   Being in the moment
q   Context(establishing sosial and historical context)
q   Text and subtext

q  Praktik Lakon Sistem Lakonan Stanislavsky
1.     Emotion/spritual relationship
2.     Tempo and rythm
3.     Memory Recall


1.     Megenalpasti ‘perfomance text’ dalam membina lakonan.

Latihan di bawah seliaan pensyarah
7
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Lakon
-Analyst Role Character
q   Olahtubuh (exercises)
q   Analyst character (historical and sosial context)
q   Script reading(text and subtext)

1.     Menganalisa watak melalui pemerhatian persekitaran hidup.
2.     Mendalami watak melalui pembacaan skrip.
Penerangan daripada pensyarah
8
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Lakon
-Analyst Role Character
q   Olahtubuh (exercises)
q   Analyst character (historical and sosial context)
q   Script reading(text and subtext)
q   Observation
      -Blocking

1.     Membina watak melalui pembacaan skrip.
2.     Aplikasi pembinaan watak untuk persembahan.
3.     Mengetahui fungsi blocking.
Latihan bersama pensyarah
9
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Lakon
-Define Goal Character 
q   Character Objecive
q   Superobjective-through line
q   Sub-objective:beat,unit: mood,intention,subject
q   Character relationship
q   Script reading


1.     Membina karakter.
2.     Mendalami watak.
Latihan bersama pensyarah
10
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Lakon
         -Character Objecive
q   Superobjective-through line
q   Sub-objective:beat,unit: mood,intention,subject
q   Character relationship
q   Script reading
  -Psycological and emotional preparation
q   Magic if
q   Memory recall
q   Affective memory
q   Emotional memory
Subtitution

1.     Mengenalpasti hala tuju watak.
2.     Aplikasi pembinaan watak untuk persembahan lakonan.
Latihan bersama pensyarah
11
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Persembahan Lakon meliputi proses:
1.edaran skrip
2.script reading
    3.analisa teks dramatik
    4.latihan lakon (realisme, anti realisme)
1.     Mengenalpasti hala tuju watak.
2.     Aplikasi pembinaan watak untuk persembahan lakonan.
Latihan bersama pensyarah
12
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Persembahan Lakon
1.script reading
2.analisa teks dramatik
    3.latihan lakon (realisme, anti realisme
1.     Aplikasi skrip lakonan dari teks kepada lakonan.
2.     Aplikasi lakonan melaui teknik realism dan anti realism.
Latihan bersama pensyarah
13
q  Praktikal Studio Amali: Praktik Latihan Persembahan Lakon: Pre Produksi Pementasan
1.     Latihan Lakonan
2.     Blocking
3.     Latihan Ruang dan Runthrough Lakonan persembahan
4.     Latihan persiapan persembahan

1.     Aplikasi skrip lakonan dari teks kepada lakonan.
2.     Aplikasi lakonan melaui teknik realism dan anti realism.

Latihan bersama pensyarah
14
Persembahan akhir
1.     Markah dinilai oleh pensyarah.
2.     Persembahan dilakukan dalam dua sesi.
Lakonan akhir teater


MASALAH YANG DIHADAPI SEPANJANG PEMBELAJARAN
1.     Sukar untuk membiasakan diri dengan teori- teori baru yang disampaikan oleh pensyarah.
2.     Sukar untuk menghafal skrip yang diberikan dengan baik.
3.     Perbezaan yang sangat ketara dengan subjek major yang diambil di Universiti
4.     Kurangnya pengalaman dalam seni persembahan teater.
5.     Perasaan gementar kerana pertama kali ingin mempersembahkan teater untuk projek akhir.
6.     Terlalu banyak teori yang perlu dipelajari. Sedangkan teori tersebut sebenarnya dapat dilaksanakan sepanjang pengajian berlangsung.

CARA MENGATASI MASALAH TERSEBUT
1.     Mendapatkan bimbingan daripada pensyarah.
2.     Melakukan latihan secara berkala dengan rakan- rakan.
3.     Membiasakan iri dengan subjek minor ini.
4.  Menganggap persembahan teater sebagai suatu perkara baru dalam hidup.
5. Menganggap persembahan tersebut sebagai suatu latihan persembahan.
6. Memahami konsep teori yang dielajari supaya mudah untuk mengenalpasti objektif teori tersebut.



RUMUSAN
Secara kesimpulannya, subjek ini sangatlah memberikan kesan yang mendalam dalam diri saya.  Saya sebagai bakal guru boleh mempraktikkan beberapa perkara yang diajarkan kepada saya semasa saya berada di lapangan kerja nanti. Saya turut berterima kasih kepada tenaga pengajar yang telah sedaya upaya untuk membantu saya dalam membina watak dan perwatakan yang baik untuk persembahan akhir saya.  Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa mereka.  Sekian.

No comments:

Post a Comment