JURNAL
AKTIVITI
MINGGUAN
MINGGU
|
PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
1
|
Teori
q
Definisi Lakonan, Sejarah Lakon.
q
Ruang Lakonan:
Jenis Pentas, Genre persembahan, Ruang Lakon.
q
Teori
Stanislavsky tentang 4 tahap jenis lakon
q
Lakonan Realisme
|
1.
Dapat mengenalpasti
sejarah lakon, jenis lakonan, genre persembahan, ruang pementasan lakon, jenis tahap lakonan dan lakonan realisme.
2.
Dapat memulakan aktiviti mempraktikkan
asas lakonan
|
Pembentangan oleh pensyarah
|
2
|
q
Teori
Stanislavsky tentang Lakonan melalui sistem lakonan Stanislavsky
1.
Magic If
2.
Given
3.
Circumtances
4.
Imigination
5.
Circle Of
Intention
6.
Truth and Belief
7.
Emotion/spritual
relationship
8.
Tempo and rythm
Memory Recall
|
1.
Dapat memahami biografi Stanislavsky secara asas.
2.
Dapat memahami sistem lakonan Stanislavsky dalam membina watak
|
Pembentangan oleh pensyarah
|
3
|
q
Penerangan RI
q
Tinjauan
Literatur: Brecht
q
Teori Brecht
tentang lakonan melalui pendekatan
teater epik:
1.
Dialectical
theater
2.
Alienation
3.
Historification
4.
Intelectual emphaty
5.
Allegorical
6.
Teknik
pseudo-foriegn
q
Teater Epik dan
Teater Dramatik
|
1.
Mengetahui rancangan pembelajaran
untuk subjek ini.
2.
Memahami biografi Brecht secara asas.
3.
Memahami teori lakonan melalui
pendekatan teater epic yang diperkenalkan oleh Brecht.
|
Pembentangan oleh pensyarah
|
4
|
q
Praktikal Studio
Amali:
q
Praktik Latihan
Lakon
1.
Posture
q
Olahtubuh:Alexander
Technique
q
Strenght and
Balance
q
Stamina and
Flexibilty
q
Relaxation and
posture
q
Praktik Lakon
Sistem Lakonan Stanislavsky
1.
Magic If
2.
Given
Circumtances
Imagination
|
1.
Dapat mengaplikasikan posture yang
baik dalam lakonan.
2.
Mengaplikasikan watak menggunakan
teknik Stanislavsky.
|
Pembentangan oleh pensyarah
|
5
|
q
Penyerahan skrip
oleh pensyarah
q
Praktik Latihan
Lakon
1.
Movement
q
Isolation
q
Stage direction
q
Movement and the’method’
q
Observational
workouts
q
Praktik Lakon
Sistem Lakonan Stanislavsky
1.
Circle of
Intention
2.
Truth and
believe
|
1.
Melakukan pembacaan skrip.
2.
Mempraktikkan cara lakonan yang baik.
|
Latihan dan penerangan oleh pensyarah
|
6
|
q
Praktikal Studio
Amali:
q
Praktik Latihan
Lakon
1.
Performing text
q
Focus and truth
q
Being in the
moment
q
Context(establishing
sosial and historical context)
q
Text and subtext
q
Praktik Lakon
Sistem Lakonan Stanislavsky
1.
Emotion/spritual
relationship
2.
Tempo and rythm
3.
Memory Recall
|
1. Megenalpasti
‘perfomance text’ dalam membina lakonan.
|
Latihan di bawah seliaan pensyarah
|
7
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Lakon
-Analyst Role Character
q
Olahtubuh
(exercises)
q
Analyst
character (historical and sosial context)
q
Script
reading(text and subtext)
|
1.
Menganalisa watak melalui pemerhatian
persekitaran hidup.
2.
Mendalami watak melalui pembacaan
skrip.
|
Penerangan daripada pensyarah
|
8
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Lakon
-Analyst Role Character
q
Olahtubuh
(exercises)
q
Analyst
character (historical and sosial context)
q
Script
reading(text and subtext)
q
Observation
-Blocking
|
1.
Membina watak melalui pembacaan
skrip.
2.
Aplikasi pembinaan watak untuk
persembahan.
3.
Mengetahui fungsi blocking.
|
Latihan bersama pensyarah
|
9
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Lakon
-Define Goal Character
q
Character
Objecive
q
Superobjective-through
line
q
Sub-objective:beat,unit:
mood,intention,subject
q
Character
relationship
q
Script reading
|
1.
Membina karakter.
2.
Mendalami watak.
|
Latihan bersama pensyarah
|
10
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Lakon
-Character Objecive
q
Superobjective-through
line
q
Sub-objective:beat,unit:
mood,intention,subject
q
Character
relationship
q
Script reading
-Psycological
and emotional preparation
q
Magic if
q
Memory recall
q
Affective memory
q
Emotional memory
Subtitution
|
1.
Mengenalpasti hala tuju watak.
2.
Aplikasi pembinaan watak untuk
persembahan lakonan.
|
Latihan bersama pensyarah
|
11
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Persembahan Lakon meliputi proses:
1.edaran skrip
2.script reading
3.analisa teks dramatik
4.latihan lakon (realisme, anti realisme)
|
1. Mengenalpasti
hala tuju watak.
2. Aplikasi
pembinaan watak untuk persembahan lakonan.
|
Latihan bersama pensyarah
|
12
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Persembahan Lakon
1.script reading
2.analisa teks dramatik
3.latihan lakon (realisme, anti realisme
|
1. Aplikasi
skrip lakonan dari teks kepada lakonan.
2. Aplikasi
lakonan melaui teknik realism dan anti realism.
|
Latihan bersama pensyarah
|
13
|
q
Praktikal Studio
Amali: Praktik Latihan Persembahan Lakon: Pre Produksi Pementasan
1.
Latihan Lakonan
2.
Blocking
3.
Latihan Ruang
dan Runthrough Lakonan persembahan
4.
Latihan
persiapan persembahan
|
1.
Aplikasi skrip lakonan dari teks
kepada lakonan.
2.
Aplikasi lakonan melaui teknik
realism dan anti realism.
|
Latihan bersama pensyarah
|
14
|
Persembahan akhir
|
1.
Markah dinilai oleh pensyarah.
2.
Persembahan dilakukan dalam dua sesi.
|
Lakonan akhir teater
|
MASALAH YANG DIHADAPI SEPANJANG PEMBELAJARAN
1.
Sukar untuk
membiasakan diri dengan teori- teori baru yang disampaikan oleh pensyarah.
2.
Sukar untuk menghafal
skrip yang diberikan dengan baik.
3.
Perbezaan yang sangat
ketara dengan subjek major yang diambil di Universiti
4.
Kurangnya pengalaman
dalam seni persembahan teater.
5.
Perasaan gementar
kerana pertama kali ingin mempersembahkan teater untuk projek akhir.
6.
Terlalu banyak teori
yang perlu dipelajari. Sedangkan teori tersebut sebenarnya dapat dilaksanakan
sepanjang pengajian berlangsung.
CARA MENGATASI MASALAH TERSEBUT
1.
Mendapatkan bimbingan
daripada pensyarah.
2.
Melakukan latihan
secara berkala dengan rakan- rakan.
3.
Membiasakan iri dengan
subjek minor ini.
4. Menganggap persembahan
teater sebagai suatu perkara baru dalam hidup.
5. Menganggap persembahan
tersebut sebagai suatu latihan persembahan.
6. Memahami konsep teori
yang dielajari supaya mudah untuk mengenalpasti objektif teori tersebut.
RUMUSAN
Secara
kesimpulannya, subjek ini sangatlah memberikan kesan yang mendalam dalam diri
saya. Saya sebagai bakal guru boleh
mempraktikkan beberapa perkara yang diajarkan kepada saya semasa saya berada di
lapangan kerja nanti. Saya turut berterima kasih kepada tenaga pengajar yang
telah sedaya upaya untuk membantu saya dalam membina watak dan perwatakan yang
baik untuk persembahan akhir saya.
Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa mereka. Sekian.
No comments:
Post a Comment